Jakie są objawy chorej trzustki

Trzustka jest bardzo ważnym elementem układu pokarmowego. Jest odpowiedzialna przede wszystkim za wytwarzanie ważnych enzymów, takich jak insulina i glukagon, które są niezbędne w prawidłowym przebiegu wszelkich procesów trawiennych. Dlatego też nieprawidłowe funkcjonowanie tego organu, może nieść za sobą poważne skutki – prowadzić do wielu chorób oraz zaburzeń, które bez podjęcia wczesnej interwencji oraz braku zastosowania odpowiedniego leczenia mogą skutecznie prowadzić do wyniszczenia całego organizmu.

Objawy chorej trzustki

Najbardziej dotkliwym objawem, jaki daje chora trzustka jest ból. Początkowo nie jest on zbyt silny, dlatego też wiele chorych bagatelizuje go. Z czasem jednak, kiedy stan chorobowy się pogłębia, powiększają się również objawy chorej trzustki. Ból staje się coraz bardziej dotkliwy i w większości to właśnie on daje pacjentowi znak, aby zgłosił się do lekarza. Wśród innych objawów chorej trzustki można wyróżnić przede wszystkim:

• spadek masy ciała – bez żadnej uzasadnionej przyczyny, mimo regularnych i typowych posiłków
  • biegunki (szczególnie tak zwana biegunka tłuszczowa, która charakteryzuje się przede wszystkim bolesnym i trudnym do powstrzymania parciem – pojawia się ona zazwyczaj nagle i może trwać nawet kilka dni, skutecznie utrudniając prawidłowe funkcjonowanie; wydalany kał ma sporą ilość tłuszczu – może być połyskujący i trudny do spłukania w toalecie)
  • świąd skóry
  • u niektórych chorych pojawia się gorączka, a także uczucie znużenia bądź mdłości
  • zwiększony apetyt na słodkie przekąski, najczęściej tuż po spożyciu obfitego posiłku (na przykład obiadu).

Wśród czynników ryzyka, które mogą przyczyniać się do chorób trzustki należy przede wszystkim nieprawidłowa dieta (bogata w tłuszcze), a także palenie papierów i spożywanie nadmiernej ilości alkoholu. Warto więc zrezygnować z tych używek, gdy tylko zauważy się u siebie pierwsze objawy chorej trzustki – w dużym stopniu przyczyni się to do spowolnienia procesów chorobowych oraz wspomoże leczenie.

Kiedy warto jest się zgłosić do lekarza?

Chora trzustka może prowadzić do wielu powikłań. Objawów ze strony trzustki i pozostałych narządów układu pokarmowego nie warto bagatelizować. Dlatego też bardzo ważne jest wczesne zgłoszenie się do lekarza – najczęściej osoby chore zgłaszają się do lekarza rodzinnego z powodu bólu w okolicy podbrzusza oraz uciążliwych biegunek. Warto jest wtedy podjąć kompleksowe leczenie – lekarz powinien skierować pacjenta na niezbędne badania oraz dalszą diagnostykę.