Poznaj właściwości ciecierzycy

Ciecierzyca jest rośliną zdrowotną posiadającą wiele właściwości zdrowotnych. Posiada ogromną ilość białka, a także mnóstwo innych substancji które pomagają w odchudzaniu, zapobiegają zaparciom obniżają ciśnienie i poziom cholesterolu.

Jej właściwości są od dawna doceniane w krajach Bliskiego Wschodu. Wykorzystywana jest m.in. do przyrządzania falafeli czy hummusu. W Egipcie traktowana jest jako afrodyzjak.

Można wyróżnić dwa podstawowe rodzaje ciecierzycy: kabuli i desi. Nasiona tej pierwszej odmiany są duże, w kremowym kolorze, te drugie są natomiast małe i mogą posiadać różne kolory. Zarówno jedne jak i drugie mają wspólną cechę jaką jest smak. Są słodkawe i delikatne.

Zdrowotny wpływ ciecierzycy

Ciecierzyca zawiera m.in. duże ilości:

  • wapnia
  • potasu
  • magnezu
  • fosforu
  • żelaza
  • sodu
  • cynku

Oprócz tych cennych minerałów w ciecierzycy znaleźć można wiele witamin takich jak np:

  • witamina C
  • witamina B6
  • witamina A
  • witamina K
  • kwas foliowy
  • niacyna
  • tiamina
  • ryboflawina

W 100g ugotowanej ciecierzycy można również znaleźć prawie 10g białka bardzo wysokiej jakości.

Jeśli chodzi natomiast o zdrowotne właściwości ciecierzycy, to jest ona bardzo skuteczna w zwalczaniu „złego” cholesterolu będącego przyczyną miażdżycy i zawałów serca. Dodatkowo obniża ona nie tylko poziom cholesterolu ale także ciśnienie krwi. Dzięki dużej zawartości potasu sprawia, że naczynia krwionośne są bardziej drożne, więc krew krąży swobodniej. Żelazo natomiast służy do zapobiegania anemii i służy do leczenia niedokrwistości.

Niedobór błonnika w diecie sprawia, że mogą występować zaparcia. Ciecierzyca zawiera go ogromne ilości, bo aż 7,6g/100g. Błonnik ma za zadanie wchłonąć wodę z jelit i zwiększyć objętość kału, dzięki czemu poprawia się jakość wypróżniania. Dzienne spożycie błonnika nie powinno przekraczać 35g. Niestety ciecierzyca ma również negatywne właściwości. Część zawartych w nasionach składników powoduje wzdęcia.

Kolejnym z pozytywnych aspektów spożywania ciecierzycy jest to, że zapobiega rozwojowi cukrzycy. Niski indeks glikemiczny sprawia, że osoby już chore na cukrzyce, mogą bez obaw ją spożywać.

Ciecierzyca a odchudzanie

Błonnik zawarty w ciecierzycy wydłuża czas żucia pokarmu. Wpływa to na nasze odczucie sytości, które nie dość, że osiągamy szybciej, to jeszcze utrzymuje się przez długi czas. Błonnik dodatkowo zmniejsza wchłanianie energii z żywności oraz zwiększa spalanie tłuszczu. Witaminy B i magnez regulują pracę układu nerwowego, co ma zbawienny wpływ w trakcie trudniejszych dni odchudzania.

Dzięki temu ciecierzyca może byc bez obaw włączona do diety odchudzającej, mimo że posiada wiele kalorii (164kcal/100g ugotowanej).

Post Author:

Dodaj komentarz