Morfologia z rozmazem – cel badania i interpretacja

Morfologia krwi to dość często wykonywane badanie laboratoryjne. Polega ono na precyzyjnym liczeniu elementów morfotycznych krwi (czyli erytrocytów, leukocytów oraz płytek krwi), które przebiega w sposób zautomatyzowany. Dobrym uzupełnieniem morfologii jest rozmaz, ponieważ umożliwia on mikroskopową ocenę budowy komórek. Morfologię z rozmazem zwykle wykonuje się, kiedy uprzednio przeprowadzona morfologia da złe wyniki. Warto jest zastanowić się nad tym, w jakim celu wykonuje się to dość popularne badanie oraz jakie są normy wyników.

Morfologia z rozmazem – cel badania

Morfologia z rozmazem pozwala nam przede wszystkim na zbadanie liczby erytrocytów (czerwonych ciałek krwi) oraz poziomu hemoglobiny w czerwonych krwinkach. Najmniejsze wahanie tych parametrów może sugerować niedobór kwasu foliowego, witaminy B12 lub żelaza. W morfologii widać również liczbę limfocytów i monocytów, czyli białych ciałek krwi oraz ich typów. Jeśli liczba tych ciałek się nie zgadza, oznacza to, że w organizmie doszło do pewnych zaburzeń. Przekroczenie norm białych krwinek może świadczyć o:

• stanie zapalnym w organizmie
  • nadczynności tarczycy
  • długotrwałym stresie
  • zbyt długim przebywaniu na słońcu
  • dużym wysiłku fizycznym
  • białaczce
  • chłoniakach

Niewystarczająca ilość krwinek białych może natomiast świadczyć o chorobie autoimmunologicznej, przedawkowaniu leków czy chorobach szpiku kostnego. Gdy morfologia da nieprawidłowy wynik, lekarz powinien zalecić morfologię z rozmazem. Dzięki temu będzie mógł bliżej przyjrzeć się granulocytom. Morfologię z rozmazem wykonuje się w przypadku podejrzenia:

• chorób tarczycy
  • schorzeń wywołanych przez bakterie lub wirusy
  • alergii
  • zaburzeń szpiku kostnego

Badanie to jest wykonywane również wtedy, gdy pojawią się niepokojące objawy, takie jak:

• długotrwała gorączka, której pochodzenia nie można ustalić
  • spadek wagi ciała
  • osłabienie i szybkie męczenie się
  • skłonność do krwawień
  • bóle kostne
  • powiększenie śledziony

Interpretacja morfologii z rozmazem

Należy pamiętać o tym, że wyniki powinny być zawsze interpretowane przez lekarza prowadzącego. Samodzielna analiza wyników badań może być tylko wskazówką, ale należy pamiętać o tym, że nie jest ona ostateczną analizą krwi i jej obrazem. Dlatego po odebraniu wyników badania – nawet, jeśli wydaje nam się, że wszystkie składniki krwi są w normie – powinniśmy umówić się na wizytę u lekarza i przedstawić mu te wyniki. Po odczytaniu wyników lekarz zastanowi się nad zaleceniem dalszych badań lub rozpoczęciem leczenia farmakologicznego.