Jak skutecznie radzić sobie z chrapaniem?

Choć temat chrapania często powoduje, że na naszych ustach pojawia się kpiący uśmiech, ta przypadłość może mieć poważne konsekwencje zdrowotne. Przeczytajmy, jakie są przyczyny chrapania podczas snu, do czego może ono doprowadzić a także, jak sobie z nim radzić.

Przyczyny chrapania

Najczęstszą przyczyną chrapania są zmiany anatomiczne, jakie zachodzą w gardle podczas snu. Kiedy śpimy, mięśnie naturalnie wiotczeją i dochodzi do zwężenia prześwitu przez który wpływa powietrze. Drgania podniebienia blokują swobodny dopływ tlenu do płuc. Jeżeli zostanie on całkowicie zablokowany pojawia się tak zwany bezdech. Choć brzmi to niegroźnie, jeżeli problem będzie się powtarzał może doprowadzić nawet do niedotlenienia organów wewnętrznych.

Geneza chrapania może być jednak zupełnie inna. Do najczęstszych przyczyn zalicza się:

  • otyłość,
  • nadmierne spożywanie alkoholu,
  • działanie leków uspokajających lub nasennych,
  • skrzywiona przegroda nosowa,
  • przerośnięte struktury w obrębie gardła (np. migdałki lub nasada języka).

Jeżeli nie jesteśmy pewni, jaka przyczyna powoduje chrapanie w naszym przypadku powinniśmy przeprowadzić badania polisomnografii, które pozwolą ustalić bezpośrednią przyczynę zjawiska i wdrożyć odpowiednie metody zaradcze.

Jak walczyć z chrapaniem?

Najważniejsze jest to, że problem z chrapaniem da się leczyć. Można rozróżnić dwa rodzaje terapii – zabiegową oraz farmakologiczną.

Jeśli chodzi o zabiegi, dobrze sprawdza się radiotermoablacja podniebienia miękkiego. Polega on na wszczepieniu elektrody, która wysyłając impulsy o minimalnym natężeniu usztywnia podniebienie podczas snu. Dzięki temu przepływ powietrza nie zostaje zaburzony, ponieważ krtań utrzymuje swój właściwy kształt.

Możliwy jest także zabieg naświetlania tkanki gardłą specjalnym laserem, który powoduje sztywnienie włókien kolagenowych w obrębie krtani i gardła.

Jeżeli obawiamy się zabiegów ze względu na ich inwazyjność, wymierne rezultaty daje także stosowanie preparatów dostępnych bez recepty w aptekach. Najczęściej mają one postać aerozolu, kropli, tabletek lub plastrów. Zasada ich działania jest dwutorowa –  nawilżają gardło i usztywniają mięśnie. Dzięki temu powietrze może swobodnie cyrkulować. Z kolei plastry działają rozszerzająco na małżowiny nosowe.

Problemy z chrapaniem skutecznie niwelują także wyciągi z ziół, które również bez problemu nabędziemy w każdej aptece. Do najskuteczniejszych zalicza się:

  • mięta pieprzowa,
  • tymianek,
  • prawoślaz lekarski,
  • melisa lekarska,
  • eukaliptus

Mięta pozwala zmniejszyć obrzęk śluzówki i udrożnić gardło. Z kolei eukaliptus i melisa zmniejszają podrażnienia i usuwają uczucie suchości w gardle. Prawoślaz i tymianek usuwa nadmiar wydzieliny ułatwiając oddychanie.

Więcej skutecznych sposobów na walkę z chrapaniem znajdziemy na stronie:

 sposobynachrapanie.pl.

Dlaczego bezdech senny jest tak groźny?

Wspomniany już bezdech senny dosyć łatwo rozpoznać. Objawia się narastającymi odgłosami chrapania, po którym następuje nagła chwila ciszy trwająca nawet minutę. Jeżeli ten problem się powtarza, skutki dla zdrowia mogą być bardzo poważne.

Wskutek bezdechu maleje ilość przyjmowanego tlenu i wzrasta ilość dwutlenku węgla w organizmie. W efekcie dochodzi do niedotlenienia kluczowych organów, jak mózg oraz serce. U chorego może pojawić się nieregularna praca serca, problemy z ciśnieniem, a także choroba wieńcowa, a nawet zawał mięśnia sercowego. Niestety często sam pacjent nie zdaje sobie sprawy z problemu, odczuwając po prostu narastające uczucie zmęczenia każdego ranka. Bardzo ważna jest wtedy uważność partnera, który zwróci uwagę na niepokojące symptomy i namówi nas na wizytę u lekarza.

Pamiętajmy o tym, że chrapanie zawsze ma swoją przyczynę. Jeżeli nie potrafimy jej zlokalizować, a stosowane preparaty nie przynoszą oczekiwanego rezultatu, skorzystajmy z usług laryngologa, który pomoże nam ustalić skąd bierze się problem chrapania oraz dobierze odpowiednie środki zaradcze. Nigdy nie lekceważmy tego, że po kolejnej nocy z rzędu budzimy się zmęczeni, rozdrażnieni i że nie pomagają już drzemki w trakcie dnia. Problemem może być właśnie chrapanie.

 

Post Author: admin

Dodaj komentarz