Dna moczanowa – choroba królów

Choroba zwana dną moczanową jest tak stara jak ludzkość. Określa się ją również mianem choroby bogaczy bądź choroby królów, a także królowej chorób. Po raz pierwszy wspomina się o niej około 4600 lat temu – wzmianka ta pochodzi ze Starożytnego Egiptu. Także Hipokrates pisał już na temat tejże dolegliwości. Choroba ta dotyka przede wszystkim ludzi i zwierzęta z rodzaju człowiekowatych – pozostałe gatunki wykształciły zdolność do rozkładania kwasu moczowego poprzez produkowanie oksydazy moczanowej – enzymu.

Co powoduje dnę moczanową?

Bez wątpienia główną przyczyną tejże dolegliwości jest nadmiar kwasu moczowego w organizmie. Pochodzi on z puryn – czyli całkowicie naturalnych związków chemicznych. We krwi rozpuszcza się jedynie określona ilość kwasu, a kiedy jest go zbyt wiele wówczas zaczyna się on krystalizować. Owe kryształki – które zwie się moczanami – odkładają się oraz rosną w stawach, ścięgnach, a także w tkance okołostawowej. Białe ciałka krwi najczęściej nie są w stanie ich wchłonąć i zneutralizować. Kryształki są niezwykle ostre, poprzez co ranią tkankę, wywołując w niej tym samym stan zapalny.

To może sprzyjać wystąpieniu dny moczanowej:

• nadużywanie alkoholu (w szczególności silnych alkoholi oraz piwa),
  • odwodnienie,
  • niedawno odbyty uraz bądź operacja,
  • płeć męska (mężczyźni bowiem chorują na dnę znacznie częściej niż kobiety),
  • spożywanie produktów bogatych w puryny,
  • otyłość, nadwaga,
  • nadciśnienie tętnicze – przeczytaj ten tekst,
  • cukrzyca,
  • choroba niedokrwienna serca,
  • zaburzenia lipidowe – więcej,
  • wiek powyżej trzydziestego roku życia – u kobiet nawet dopiero po okresie menopauzy,
  • leki zwiększające stężenie kwasu moczowego,
  • nowotwory i inne ciężkie choroby,
  • zakażenie,
  • stan po przeszczepieniu narządów.

W jaki sposób objawia się dna moczanowa?

Powracająca ataki zapalenia stawów to niezaprzeczalnie jeden z podstawowych objawów podagry – jak zwykło się również nazywać tę dolegliwość. Dna moczanowa atakuje przede wszystkim stawy u podstawy dużego palca u stopy, jednakże dotyka również stawu kolanowego, skokowego, nadgarstka oraz innych palców. Owe napady bólu występują najczęściej nocą i trwają kilka godzin. Wówczas temperatura ciała jest niższa, co sprzyja atakom. Niekiedy wystąpić dodatkowo może gorączka oraz uczucie zmęczenia. Objawy te zwykle w ciągu kilku dni mogą minąć, bowiem po pierwszym napadzie podagry następuje uspokojenie się dolegliwości. Jeśli osoba, u której pojawiają się takie napady nie podejmie się leczenia ataki będą się coraz bardziej nasilać oraz co więcej atakować inne stawy.

Leczenie podagry

Jak w przypadku każdej choroby należy najpierw skonsultować się z lekarzem. On fachowo oceni, czy faktycznie występuje dna moczanowa, czy owe ataki są spowodowane czymś innym. Jeśli jest to dna moczanowa, wówczas lekarz zaleci odpowiednią kurację, podczas której należy być pod opieką reumatologa. W leczeniu dny moczanowej stosuje się między innymi kolchicynę, niesteroidowe leki przeciwzapalne. Ważna jest tutaj szybka reakcja.