Czy olej kokosowy wybiela zęby?

Olej kokosowy od lat wykorzystywany jest z powodzeniem w kuchni, do smażenia, gotowania, pieczenia, a także w kosmetyce. Ceniony ze względu na wiele walorów zdrowotnych, jak i pielęgnacyjnych, stał się modnym dodatkiem do zdrowego stylu życia. Czy rzeczywiście olej kokosowy ma tak zbawienny wpływ na zdrowie? Jaki wpływ ma olej kokosowy na zęby?

Rosnąca popularność oleju kokosowego

Palma kokosowa określana jest często jako drzewo życia, zaś kokos jest owocem noszącym miano „pokarmu przedłużającego życie”. Od pokoleń kokos wykorzystywany jest w postaci miąższu, soku, mleczka czy oleju. Olej kokosowy największą popularność zyskał jednak dopiero w połowie XX wieku. W Ameryce Północnej zaczęto go wykorzystywać na szerszą skalę w przemyśle spożywczym, w piekarniach, a także w gospodarstwach domowych. Cechy, dzięki którym zdobył swą popularność, to przede wszystkim stosunkowo długi termin przydatności do spożycia, wiele sposobów zastosowania, a także niska temperatura topnienia. Jeszcze przed drugą wojną światową za głównego dostawcę oleju kokosowego uchodziły Filipiny. Podczas okupacji japońskiej szlak ten został zakłócony i został odbudowany dopiero wiele lat po zakończeniu wojny.

Olej kokosowy — właściwości antybakteryjne

W celu zrozumienia skąd biorą się te właściwości w zwykłym produkcie spożywczym, jakim jest olej kokosowy, należy poznać jego budowę.

Jak zbudowany jest olej kokosowy?

Badania pokazują, że aż 49% średniołańcuchowych kwasów tłuszczowych zawartych w oleju kokosowym ma postać kwasu laurynowego. Ponadto 8% stanowi kwas kaprylowy, 7% to kwas dekanowy, 6% kwas oleinowy, a po 2% to kwasy linolowy i stearynowy. To kwas laurynowy znany jest najbardziej z antybakteryjnego działania. Po dostaniu się do organizmu jest on przekształcany w monolauryn, czyli tak naprawdę w antybakteryjną i antywirusową substancję, przenikającą przez membranę lipidową bakteryjnych organizmów i innych mikrobów, w tym pierwotniaków, grzybów, a także wirusów. Powoduje to rozpad membrany oraz zabicie bakterii.

Badania naukowe potwierdzające antybakteryjne właściwości oleju kokosowego na zęby

Badania wykazują, że olej kokosowy skutecznie eliminuje bakterie odpowiedzialne za tworzenie się próchnicy na zębach. Powstrzymuje zwłaszcza namnażanie się bakterii o nazwie Streptococcus mutans, innej bakterii o nazwie Lactobacillus (odpowiedzialnej za poważne choroby zębów), a także ogranicza rozwój płytki nazębnej. Przeprowadzone w 2015 roku badanie w Stanach Zjednoczonych polegające na tym, że 60-osobowa grupa młodzieży z problemem zapalenia dziąseł, powstałym na skutek nagromadzonej płytki nazębnej, przez miesiąc po każdym myciu zębów płukała jamę ustną olejem kokosowym. W grupie poddanej badaniu zaobserwowano zanik płytki nazębnej już po upływie siedmiu dni od rozpoczęcia procesu badawczego, w efekcie badania zapalenie dziąseł zostało wyeliminowane.

Jak stosować olej kokosowy na zęby?

Najlepsze metody, dające skuteczne rezultaty to:

• Antypróchnicowa maseczka wykorzystująca olej kokosowy na zęby. Pradawna metoda ajurwedyjska mówi o tym, aby stosować olej kokosowy w formie maseczki. Zaleca się równomierne rozprowadzenie jednej łyżki stołowej oleju w jamie ustnej, z uwzględnieniem przestrzeni międzyzębowych. Taka kokosowa maseczka powinna być pozostawiona na około 15-20 minut.
  • Ssanie oleju kokosowego. Początkowo ssanie oleju można wykonywać krótko, przez około 5 minut, z czasem jednak wydłużając tę czynność do 15 minut. Olej powinien być ssany do momentu, kiedy stanie się biały, a następnie usunięty z jamy ustnej poprzez wyplucie. Do oleju przenikają wszelkie zanieczyszczenia z jamy ustnej.
  • Pasta do zębów. Olej kokosowy to świetna alternatywa dla past do zębów dostępnych w sklepach, obfitujących w chemiczne substancje szkodliwe dla zdrowia człowieka. Olej kokosowy ma naturalne działanie.

Więcej na stronie: https://pieknojestwtobie.com/czy-olej-kokosowy-wybiela-zeby-prawda-czy-tylko-moda/